Reklámok az egészségügyi veszélyhelyzet idején – ÖRT ajánlás

Kedves Tagjaink,

A koronavírusnak köszönhetően kialakult egészségügyi veszélyhelyzet mindannyiunk számára egy eddig nem tapasztalt helyzet. Magunk és a környezetünk védelmében nagyon fontos, hogy megfelelő, követendő példát mutassunk a társadalom számára a reklámokon keresztül is. A legfontosabb szempontok figyelembe vételével az ÖRT az alábbi pontokban fogalmazza meg a járványügyi veszélyhelyzetre vonatkozó etikai iránymutatásait a reklámozók, reklámkészítők, valamint a reklámközvetítők számára.

  • A járványügyi veszélyhelyzetre tekintettel minden reklámozónak felelősen kell eljárnia és szem előtt tartania, hogy a fogyasztók félelmének, szorongásának kihasználása – akár figyelemfelkeltés céljából – nem lehet etikus.
  • Egyetlen reklám sem használhatja ki a fogyasztó félelmét azáltal, hogy megtéveszti őket a reklámozott termék használhatóságával, tulajdonságával kapcsolatban. Különösen igaz ez olyan termékekre, amelyekről a fogyasztó alappal vagy alaptalanul azt vélheti, hogy támogatják az egészségét, immunrendszerét. Ilyenek elsősorban az élelmiszerek, étrend-kiegészítők, orvostechnikai eszközök, védőfelszerelések.
  • Kerülendő a járvánnyal, kórral, vírusokkal, azok hatásaival, ellenhatásaival történő kommunikációs elemek használata még abszurd, vicces formában is.
  • Ugyancsak nem etikus a felelőtlen magatartás – indokolatlan testi kontaktus és szükségtelen tömegjelenetek – bemutatása. Minden reklámban a távolságtartó érintkezés, a “maradj otthon” viselkedés támogatása lehet csak elfogadható.
  • A gúnyos, a kialakult járványügyi helyzetet elbagatellizáló, felelőtlen magatartást támogató elemek nem elfogadhatók.
  • Az indokolatlan, túlzó félelemkeltés, pánik, a tényleges veszélyek eltúlzott bemutatása ugyancsak etikátlan lehet, különösen az idős vagy egyébként kiszolgáltatott fogyasztókat célzó reklámozás során.
  • Törekedni kell arra, hogy a reklámok fogyasztói üzenete legyen összhangban a rendkívüli törvényi intézkedések vonatkozó rendelkezéseivel, elkerülve ezáltal a fogyasztó elbizonytalanítását, megtévesztését.
  • A fenti ajánlások figyelembe vétele a már említett, fogyasztók számára is rendkívül érzékeny, és sokunk számára eddig nem tapasztalt élethelyzet mellett a térben beszűkült tevékenységek által is generált magasabb médiafogyasztás miatt is indokolt.

Az ÖRT csapata teljes kapacitással és minden lehetséges csatornán elérhető, így rendkívüli helyzet ismeretében a készülő reklámok véleménykérésekre igyekszünk gyorsan reagálni.

Vigyázzunk magunkra és a környezetünkre!

ÖRT Csapata

Vállalást tett az ipar a sokoldalú emberábrázolásért a reklámokban

Vállalás tett az ipar a sokoldalú emberábrázolásért a reklámokban

A Kódexen túlmutató vállalást tett az ÖRT égisze alatt mintegy harminc tagvállalat és két szakmai szervezet az emberi méltóság reklámokban való érvényesülése érdekében. Az aláírók elkötelezettek az iránt, hogy a reklámokban történő felelősségteljes és sokoldalú emberábrázolással hozzájáruljanak a pozitív kulturális változáshoz.

Sajtóközlemény

Vállalás

Új tag az ÖRT-ben

Köszöntjük új tagunkat az Auchan Magyarország Kft-ét, aki 2020 márciusától az ÖRT tagja!

Etikai ad hoc bizottsági ülések időpontjai

Február 5., 12., 19., 26.

Március 4., 11., 25.

Felhívjuk tagjaink figyelmét, hogy adott bizottsági ülésen csak az azt megelőző nap 12 óráig beérkezett kéréseket tudjuk megvizsgálni! Az aktuális ülés napján beérkező ügyeket csak a következő heti ülésen áll módunkban a Bizottság elé terjeszteni!

Elle Podcast: a nemek ábrázolása

Összefér-e a  meztelenség dicsérete a művészetben és irtása a reklámban: Nagy-Britanniában tilos a női mivoltot és a klasszikus női szerepeket öncélúan hangsúlyozó reklám, beleértve a pucérságot is (de a férfi sztereotípiákra is ez vonatkozik).
Az Elle Podcast sorozat januári részében, a Madame Bovariné másik élete hangjáték szerkesztőjével, Szederkényi Olgával beszélgettünk a témáról.

Búcsúzunk dr. Takács Ildikótól

Búcsúzunk Takács IldikótólMély megrendüléssel tájékoztatjuk Tagjainkat, hogy dr. Takács Ildikó, az Önszabályozó Reklám Testület alapítója, a Reklám Világszövetség (IAA) Magyarországi Tagozatának örökös tiszteletbeli elnöke, valamint a hazai és nemzetközi reklámszakma emblematikus alakja 2020 január 17-én elhunyt.

Halála pótolhatatlan veszteséget jelent az egész iparág számára.

Reklám Világszövetség hivatalos közleménye >>

Gyászjelentés

Új tag az ÖRT-ben

Köszöntjük új tagjainkat a CBA Kft-ét és a Herbapharma Kft-ét, akik 2020 januárjától az ÖRT tagjai!

Új tag az ÖRT-ben

Köszöntjük új tagunkat a Magyar Országos Közjegyzői Kamarát, aki 2019 decemberétől az ÖRT tagja!

Új tag az ÖRT-ben

Köszöntjük új tagunkat az Angelini Pharma Magyarország Kft-ét, a Boiron Hungária Kft-ét és a Red Lemon Media Group Kft-ét, akik 2019 novemberétől az ÖRT tagja!