Etikai ad hoc bizottsági ülések időpontjai

Július 1., 8., 15., 22., 29.

Felhívjuk tagjaink figyelmét, hogy adott bizottsági ülésen csak az azt megelőző nap 12 óráig beérkezett kéréseket tudjuk megvizsgálni! Az aktuális ülés napján beérkező ügyeket csak a következő heti ülésen áll módunkban a Bizottság elé terjeszteni!

Gyermekszereplők a digitális reklámokban

A digitális világban már nem csak felhasználóként, de aktív szereplőként is jelen vannak a gyermekek – gyakran a reklámokban is, influencerként és influencer gyermekeként.

Mire ügyeljenek a megbízók, hogy jogszerűen, etikusan, a gyermekek emberi méltóságát és digitális lábnyomát is figyelembe véve járjanak el? Erről adott ki ajánlást az ÖRT a Hintalovon Alapítvánnyal együttműködve.

Új tag az ÖRT-ben

Köszöntjük új tagjainkat a Magyar Posta Zrt-t és a Swiss Laboratory Kft-t, akik 2020 májusától az ÖRT tagjai!

A Szerencsejáték Zrt. új szintre emelte stratégiai együttműködését az Önszabályozó Reklám Testülettel

Együttműködési megállapodást írt alá a Szerencsejáték Zrt. és az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT), amelyben megerősítette az elmúlt tízéves kooperációt, egyben magasabb szintre emelte és kibővítette az etikus és felelős marketingtevékenység területen végzett együttműködést. A nemzeti lottótársaság a jelenlegi hazai jogi és reklámetikai szabályoknál szigorúbb saját kódexszel rendelkezik, és betartásának ellenőrzését független szervezetre, az ÖRT-re bízta a kibővített tartamú együttműködés keretében.

Sajtóközlemény

A Szerencsejáték Zrt. új szintre emelte stratégiai együttműködését az Önszabályozó Reklám Testülettel
Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója és dr. Molnár Kálmán, az ÖRT elnöke

Reklámok az egészségügyi veszélyhelyzet idején – ÖRT ajánlás

Kedves Tagjaink,

A koronavírusnak köszönhetően kialakult egészségügyi veszélyhelyzet mindannyiunk számára egy eddig nem tapasztalt helyzet. Magunk és a környezetünk védelmében nagyon fontos, hogy megfelelő, követendő példát mutassunk a társadalom számára a reklámokon keresztül is. A legfontosabb szempontok figyelembe vételével az ÖRT az alábbi pontokban fogalmazza meg a járványügyi veszélyhelyzetre vonatkozó etikai iránymutatásait a reklámozók, reklámkészítők, valamint a reklámközvetítők számára.

  • A járványügyi veszélyhelyzetre tekintettel minden reklámozónak felelősen kell eljárnia és szem előtt tartania, hogy a fogyasztók félelmének, szorongásának kihasználása – akár figyelemfelkeltés céljából – nem lehet etikus.
  • Egyetlen reklám sem használhatja ki a fogyasztó félelmét azáltal, hogy megtéveszti őket a reklámozott termék használhatóságával, tulajdonságával kapcsolatban. Különösen igaz ez olyan termékekre, amelyekről a fogyasztó alappal vagy alaptalanul azt vélheti, hogy támogatják az egészségét, immunrendszerét. Ilyenek elsősorban az élelmiszerek, étrend-kiegészítők, orvostechnikai eszközök, védőfelszerelések.
  • Kerülendő a járvánnyal, kórral, vírusokkal, azok hatásaival, ellenhatásaival történő kommunikációs elemek használata még abszurd, vicces formában is.
  • Ugyancsak nem etikus a felelőtlen magatartás – indokolatlan testi kontaktus és szükségtelen tömegjelenetek – bemutatása. Minden reklámban a távolságtartó érintkezés, a “maradj otthon” viselkedés támogatása lehet csak elfogadható.
  • A gúnyos, a kialakult járványügyi helyzetet elbagatellizáló, felelőtlen magatartást támogató elemek nem elfogadhatók.
  • Az indokolatlan, túlzó félelemkeltés, pánik, a tényleges veszélyek eltúlzott bemutatása ugyancsak etikátlan lehet, különösen az idős vagy egyébként kiszolgáltatott fogyasztókat célzó reklámozás során.
  • Törekedni kell arra, hogy a reklámok fogyasztói üzenete legyen összhangban a rendkívüli törvényi intézkedések vonatkozó rendelkezéseivel, elkerülve ezáltal a fogyasztó elbizonytalanítását, megtévesztését.
  • A fenti ajánlások figyelembe vétele a már említett, fogyasztók számára is rendkívül érzékeny, és sokunk számára eddig nem tapasztalt élethelyzet mellett a térben beszűkült tevékenységek által is generált magasabb médiafogyasztás miatt is indokolt.

Az ÖRT csapata teljes kapacitással és minden lehetséges csatornán elérhető, így rendkívüli helyzet ismeretében a készülő reklámok véleménykérésekre igyekszünk gyorsan reagálni.

Vigyázzunk magunkra és a környezetünkre!

ÖRT Csapata

Új tag az ÖRT-ben

Köszöntjük új tagunkat a Hell Energy Magyarország Kft-ét és az MVM Magyar Villamos Művek Zrt-ét, akik 2020 áprilisától az ÖRT tagja!

Vállalást tett az ipar a sokoldalú emberábrázolásért a reklámokban

Vállalás tett az ipar a sokoldalú emberábrázolásért a reklámokban

A Kódexen túlmutató vállalást tett az ÖRT égisze alatt mintegy harminc tagvállalat és két szakmai szervezet az emberi méltóság reklámokban való érvényesülése érdekében. Az aláírók elkötelezettek az iránt, hogy a reklámokban történő felelősségteljes és sokoldalú emberábrázolással hozzájáruljanak a pozitív kulturális változáshoz.

Sajtóközlemény

Vállalás

Új tag az ÖRT-ben

Köszöntjük új tagunkat az Auchan Magyarország Kft-ét, aki 2020 márciusától az ÖRT tagja!

Elle Podcast: a nemek ábrázolása

Összefér-e a  meztelenség dicsérete a művészetben és irtása a reklámban: Nagy-Britanniában tilos a női mivoltot és a klasszikus női szerepeket öncélúan hangsúlyozó reklám, beleértve a pucérságot is (de a férfi sztereotípiákra is ez vonatkozik).
Az Elle Podcast sorozat januári részében, a Madame Bovariné másik élete hangjáték szerkesztőjével, Szederkényi Olgával beszélgettünk a témáról.