Emberi méltóság

  • ÖRT munkaanyag a gyermekvédelmi törvény alkalmazásához

    Az ÖRT a Márkaszövetséggel közösen alakította ki álláspontját az új jogszabály (2021.évi LXXIX. tv) azon rendelkezéseiről, amelyek a reklámozás során a legtöbb kérdést vetik fel. Főbb pontjai: a homoszexualitás, a népszerűsítés, valamint a megjelenítés kifejezések, és azok alkalmazása.  A munkaanyagot tájékoztatásul a lenti linken elérhetővé tettük tagjaink számára. Továbbá eljuttattuk a Médiatanács részére, segítve ezzel a munkájukat a szakmai szereplők számára készítendő esetleges útmutató elkészítésében.
    Felhívjuk a figyelmet arra, hogy munkaanyagról van szó, pontosabb eligazítást a Médiatanács később várható útmutatója adhat.
    Az ÖRT a reklámok tartalmi kérdéseit érintően továbbra is aktív szerepet kíván vállalni a törvénnyel kapcsolatos útmutató végleges formájának kialakításában.

  • Emberi méltóság - sokoldalú emberábrázolás a reklámokban

    A negatív sztereotípiák megszüntetése a mi felelősségünk is, így mutathatunk pozitív példát a következő generációnak. Mint hirdetők, kreatív alkotók, tartalomkészítők és közzétevők képesek vagyunk arra, hogy pozitívan befolyásoljuk a kultúrát és a társadalmat. A kreativitás az egyik kulcsa annak, hogy a reklámokban életszerűen, a modern és sokoldalú világra reflektálva mutassuk be a környezetünket. Ennek érdekében fogalmaztuk meg ezt a vállalást.

    A téma kezelésére vonatkozóan:

    • Fontos és előremutató vállalást tettek a magyar reklámipar szereplői, amely szerint a jövőben még nagyobb figyelmet szentelnek a sokoldalú emberábrázolásnak a fogyasztó emberi méltósága és önbecsülése érdekében. (Commitment in English)
    • A témához kapcsolódó hazai és külföldi jó példák gyűjteménye segít megérteni, mely területek aktuálisak és fontosak az emberi méltóság reklámokban történő ábrázolása során.
    • A vállalás első évéhez kapcsolódóan hét kategóriában több mint 30 jó példát kaptunk tagjainktól, melyek nemcsak konkrét reklámokhoz, hanem olyan pozitív szemléletet tükröző változásokhoz is kötődnek, melyek egy-egy reklám elfogadási szempontrendszeréhez kapcsolódnak.
  • Nemek szerepeltetése – női méltóság a reklámokban

    Alapvető elvárás, hogy a nemek méltóságuknak megfelelő módon jelenjenek meg a reklámokban. Különösen a női nem megjelenítése kapott az elmúlt években kiemelt figyelmet, így számos tanulmány is foglalkozik e témával. Ma már azonban a diszkrimináció, az emberi test ábrázolási módja, a nő/férfi mint szexuális tárgy megjelenítésének kérdése mellett a reklámok női énképre gyakorolt hatását is vizsgálják.

    A reklám feladata, hogy rövid, egyértelmű és a fogyasztók által ismert „hívószavakkal”, képekkel juttassa el mondanivalóját, azonban sem a jogszabályok, sem a Kódex nem engedi, hogy ezt hátrányos megkülönböztetéssel tegye.

    A téma kezelésére vonatkozóan:

    • az EU Parlament ajánlást fogalmazott meg 2008-ban
    • az Európai Önszabályozó Szervezet (EASA) útmutatót készített tagjai számára