Az influenszer marketing mára a digitális reklám egyik fő csatornája: komoly társadalmi hatása van, gazdasági súlya nő és a reklámipar számára külön felelősséget hoz az általános és a kategória szabályok betartása miatt (átláthatóság és a megtévesztés). Az EU és a magyar jog, valamint az önszabályozás világos elvárásokat fogalmaz meg az influenszer reklámozási gyakorlat témakörében is: a reklámjelleg egyértelmű jelölése, a fogyasztók korrekt tájékoztatása, a platformszabályok betartása.
-
Önszabályozás a hazai gyakorlatban
Magyar Reklámetikai Kódex – A Kódex 2023-as kiadása külön cikkelyben rendezi az influenszer reklámozás legfontosabb alapelveit. Előírja az egyértelmű, jól észlelhető megjelölést és a megtévesztés tilalmát minden digitális megjelenésnél.
Az ÖRT tevékenysége során sokoldalúan, egymásra épülő eszközökkel támogatja a felelős influenszer-reklámozást:
- Az ÖRT külön tréningmodult fejlesztett, és rendszeresen tart vállalkozások számára képzéseket a helyes influenszer-reklámozási gyakorlatról.
- Előzetes véleményezési eljárásban vizsgálja a benyújtott influenszer-tartalmakat és együttműködéseket.
- Dr. Kapi Anikó – Kapi Legal – közreműködésével tanulmány készült 2024-ben az influenszer reklámozás jogi szabályozása témakörében.
- Adaptálta az EASA AdEthics e-learning programját, hogy minél több influenszer legyen tisztában a reklámozás jogi és etikai kereteivel; kiemelt a vállalkozások szerepe, amelyek ösztönzik partnereik képzését – minél többen csatlakoznak, annál erősebb az iparági üzenet a transzparencia és a fogyasztói bizalom mellett.
Az IAB Hungary Social media és Influencer Munkacsoport szakmai közössége 2019-ben „Influencer Munkacsoport” néven indult, célja az egységes fogalmak, jó gyakorlatok és piacméret-meghatározás kialakítása. Olyan feladatkörökkel foglalkozik, mint a platformüzemeltetőkkel való párbeszéd erősítése, ajánlások (pl. formátumok, AI-tartalmak) és gyakorlati támogatás a hazai szereplőknek.
-
Magyar jogszabályok és hatósági gyakorlat
Influenszer Jogi kézikönyv – A Médiatudományi Könyvtár új kötete, az Influenszerek jogi kézikönyve (szerk. Tóth András, Koltay András) arra hívja fel a figyelmet, hogy az influenszereket és partnereiket már ma is számos – egyre szigorodó, különösen a kiskorúak védelmét érintő – szabály köti, ezért a reklámjelleg, a felelősség és a megfelelés tudatos kezelése elengedhetetlen. Gyakorlati kézikönyvként a jogi keretek és kockázatok áttekintését adja, és ingyenesen letölthető.
GVH útmutató – A tájékoztató gyakorlati példákkal mutatja be a helyes jelölést (szöveg, videó, live), külön kiemelve a magyar nyelvű, jól látható jelzést és a platformcímkék használatát.
Fttv. (2008. évi XLVII. törvény) – A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalma kiterjed az influenszertartalmakra is; a jelölésnek egyértelműnek, észlelhetőnek, közérthetőnek kell lennie.
Reklámtörvény (2008. évi XLVIII. törvény) – Az influenszertartalom reklámnak minősülhet, így a törvény előírásai alkalmazandók (pl. szponzoráció, reklámközvetítés, magatartási kódexek).
Médiatörvény (2010. évi CLXXXV. törvény) – Audiovizuális keretek (pl. szponzoráció, kereskedelmi közlemények), melyek médiaszolgáltatásnál és videómegosztó platformon is alkalmazandók.
-
AdEthics
Az AdEthics az EASA (European Advertising Standards Alliance) és SRO-hálózatának európai programja az influenszerek felelős reklámozásának képzésére és tanúsítására; az IMST (Influencer Marketing Standards Training) továbbfejlesztett, kétpilléres (Training + Certification) verziója.
Az AdEthics célja, hogy az influenszerek és tartalomkészítők értsék és következetesen alkalmazzák a reklámátláthatóság, jogszerűség és társadalmi felelősség alapelveit; a tanúsítás első lépcsőben tréning programot biztosít, majd második lépcsőben a képzést elvégzők tartalmait visszatérően ellenőrzi.
A programba az EASA nemzeti SRO-i kapcsolódnak, az ÖRT elsők között csatlakozott a programhoz és adapálta azt.
Az AdEthics nyilvános támogatást kapott Michael McGrath EU-biztostól (Demokrácia, igazság, jogállamiság és fogyasztóvédelem). A programról iparági szervezetek közül IAB Europe is támogatja a kezdeményezést. -
Nemzetközi háttér
ICC Code (2024) – A Nemzetközi Kereskedelmi Kamara reklámetikai „aranyszabványa”, kifejezett részekben foglalkozik az influenszer-marketing alapelveivel. (átláthatóság, felelősségi lánc, kiskorúak védelme).
EASA / ICAS kezdeményezések – EASA Best Practice Recommendation az influenszer-marketingről; az ICAS országonként gyűjti a jelölési iránymutatásokat.
Az EU Influencer Legal Hub az Európai Bizottság „egyablakos” tájékoztató felülete az influenszerekre alkalmazandó EU fogyasztóvédelmi és kapcsolódó szabályokról. A tartalmat a Bizottság a CPC-hálózattal (Consumer Protection Cooperation) együttműködésben, akadémiai partnerek (Utrecht, Leeds) és az EUIPO bevonásával készítette; a Hub a CPC által elfogadott „5 Key Principles on Social Media Marketing Disclosures” álláspontját tükrözi.
AVMSD & DSA (platform-kötelezettségek) – Az AVMSD 28b. cikke a videómegosztók kereskedelmi közleményeinek jelölését írja elő; a DSA a nagy platformok (VLOP/VLOSE) hirdetési átláthatóságát és jelentési kötelezettségét erősíti.
-
Nemzetközi influenszer szakmai szervezetek
Influencer Marketing Trade Body (Egyesült Királyság) – Az IMTB szakmai tagsági szervezet ügynökségeknek/platformoknak, Célja az edukáció, kutatás, szakpolitikai párbeszéd a „creator economy” témáiban.
American Influencer Council (USA) – Az AIC célja az alkotók üzleti érdekeinek képviselete, edukáció, kutatás, szakpolitikai párbeszéd a „creator economy” témáiban.
