-
Mi az EASA?
Az Európai Reklámetikai Szövetség (European Advertising Standards Alliance, EASA) az európai reklám-önszabályozás egyesült, vezető képviselője, amely a kereskedelmi kommunikációban a legmagasabb etikai normákat hivatott előmozdítani hatékony önszabályozás révén. Ennek érdekében – a nemzeti kultúrák, jogrendszerek és kereskedelmi gyakorlatok különbözőségeit is figyelembe véve – az iparági szereplők számára közös alapelveket és iránymutatásokat biztosít, például az EASA Reklámozási Önszabályozási Chartája és az EASA legjobb gyakorlatra vonatkozó ajánlásai (Best Practice Recommendations) útján.
Brüsszeli székhelyű, nonprofit szervezetként az EASA tagjaiként összefog 28 európai nemzeti reklám-önszabályozó szervezetet (self-regulatory organisation, SRO), továbbá 14 olyan szakmai szövetséget (hirdetői, ügynökségi és média képviseleteket), amelyek a reklámipar egészét képviselik, valamint 2 globális digitális vállalatot. Az EASA ily módon egyetlen, közös fórumon biztosítja a reklámipar összes szereplője számára az együttműködést és az önszabályozással kapcsolatos egységes álláspont képviseletét Európában.
-
Mit tesz az EASA?
Az EASA a felelősségteljes reklámozásra ösztönöz. Ezt úgy éri el, hogy részletes útmutatásokat nyújt a reklámipar számára a reklámozás önszabályozásának megvalósításához – mindezt a fogyasztók és a vállalkozások javára, az egységes európai piacon. Az EASA tevékenységeinek köszönhetően a hirdetések megfelelhetnek annak az elvárásnak, hogy jogszerűek, tisztességesek, szavahihetőek és őszinték legyenek, a társadalmi felelősségvállalás szellemében készüljenek, és tartsák tiszteletben a tisztességes verseny szabályait.
-
Hogyan teszi ezt az EASA?
Az önszabályozás ösztönzése és fejlesztése a reklámszakmában
Az EASA az évek során több európai országban segítette reklám-önszabályozó rendszer (Önszabályozó Testület) felállítását, és mind a mai napig ösztönzi és támogatja az önszabályozás fejlesztését. Nemzeti szinten ezt hatékony információ- és tapasztalatcserével, európai szinten pedig az európai uniós intézmények tájékoztatásával éri el, bemutatva a reklámozás önszabályozásának előnyeit és eredményeit. Az EASA különösen sikeresen bizonyította, hogy a részletes jogi szabályozás alternatívájaként az iparág felelősségteljes önszabályozása hatékony megoldást jelent az európai reklámpiacon. Ezt a tényt több uniós irányelv és szakpolitikai dokumentum is elismerte, amelyek az önszabályozást a jogalkotást kiegészítő, hatékony szabályozási eszközként említik.
Megerősíti és kiterjeszti az önszabályozást Európa-szerte és azon túl
2004-ben a reklámipar szereplői aláírták az EASA Reklámozási Önszabályozási Chartáját, amelyben a hirdetők, az ügynökségek és a média vállalták, hogy Európa-szerte megerősítik és hatékonyabbá teszik a nemzeti önszabályozó rendszereket. Ennek eredményeként több olyan országban is létrejöttek új önszabályozó testületek, ahol korábban ilyen rendszer nem működött, a meglévő rendszerek pedig további támogatást és fejlesztést kaptak. Az EASA – a Chartára építve – számos konkrét vállalást tett, és 2007 végéig több jelentésben számolt be az európai intézményeknek e vállalások teljesítéséről.
A reklámozás – hasonlóan a legtöbb üzleti tevékenységhez – egyre nemzetközibbé vált az elmúlt években. E globális kihívásokra válaszul 2008-ban az EASA keretében létrehoztak egy nemzetközi bizottságot, amely lehetővé tette az Európán kívüli önszabályozó szervezetek számára is a bevonódást és a bevált gyakorlatok megosztását. 2016 októberében pedig önálló globális szervezetként megalakult az International Council for Advertising Self-Regulation (ICAS), az EASA alapító tagságával. Az ICAS – hasonlóan az EASA-hoz az európai színtéren – világszerte ösztönzi a felelős reklámozást és az önszabályozási normák hatékony érvényesítéséte. Az EASA és az ICAS szorosan együttműködik egymással a közös érdekeltségű ügyekben, hogy az önszabályozás előnyei globálisan is érvényesüljenek.
Legjobb gyakorlat az önszabályozás területén
Az EASA azáltal is erősíti és egységesíti az európai önszabályozást, hogy legjobb gyakorlatra vonatkozó ajánlásokat dolgoz ki és ad ki a nemzeti önszabályozó szervezetek és iparági partnerek számára. Ezek az EASA Best Practice Recommendation-ök olyan iránymutatások, amelyek elősegítik az önszabályozás egységes színvonalát és hatékony működését egész Európában. Az EASA jelenleg többek között a kódexek létrehozása, a panaszkezelés, a digitális marketing, az influencer marketing és az online viselkedésalapú reklámok területén rendelkezik ajánlásokkal:
- Kódexek tervezése és konzultáció (a reklámetikai kódexek létrehozásának és felülvizsgálatának folyamata);
- Kommunikáció és ismertség (az önszabályozás és az SRO-k tevékenységének népszerűsítése);
- Panaszok kezelése (a panaszok hatékony és gyors kivizsgálásának rendje);
- A panaszos személyazonosságának bizalmas kezelése (a bejelentő anonimitásának védelme a panaszkezelés során);
- Előzetes állásfoglalás (ún. copy advice szolgáltatás – hirdetések előzetes véleményezése);
- Digitális marketingkommunikáció (az online reklámok és digitális médiumok önszabályozási hatóköre);
- Panaszbizottság összetétele (az SRO-k független panaszelbíráló testületeinek felépítése);
- Monitoring (a reklámok proaktív, célzott ellenőrzése bizonyos szektorokban vagy médiumokban);
- Határozatok közzététele (az SRO-döntések nyilvánosságra hozatala a rendszer átláthatósága érdekében);
- Az SRO-k finanszírozása (az önszabályozó testületek megfelelő és hosszú távú finanszírozási modelljei);
- Szolgáltatási normák (ajánlás az SRO-k szolgáltatásainak minőségi sztenderdjeire);
- Reklámállítások alátámasztása (az állítások bizonyítékokkal való alátámasztásának követelményei);
- Online viselkedésalapú reklámozás (Online Behavioural Advertising, az adatvezérelt, személyre szabott hirdetések önszabályozási normái);
- Influencer marketing (az online véleményvezérek kereskedelmi célú tartalmainak felismerésére és kezelésére vonatkozó iránymutatások).
Határokon átnyúló panaszok
A határokon átnyúló reklamációk (Cross-Border Complaints, CBC) olyan fogyasztói panaszok, amelyek egy másik országban megjelenő hirdetés tartalmát vagy közzétételét kifogásolják. Az EASA égisze alatt működő CBC-rendszerben a tagok vállalják, hogy ezeket a panaszokat ugyanúgy kezelik, mint a belföldi panaszokat. A rendszer alapja a származási ország elve: a reklámokra annak az országnak a szabályai vonatkoznak, ahol a közzétevő média székhelye található.
-
Miért teszi ezt az EASA?
Az EASA hitvallása szerint a reklámnak jogszerűnek, tisztességesnek, szavahihetőnek és őszintének kell lennie – az ilyen reklám nemcsak valós tájékoztatást ad a fogyasztóknak, hanem erősíti a fogyasztói bizalmat is. Az EASA 1992-ben jött létre, válaszként Sir Leon Brittan akkori uniós versenypolitikai biztos felhívására, hogy bizonyítsák: az önszabályozás a részletes uniós jogalkotás alternatívájaként hatékonyan képes kezelni a reklámpiac kérdéseit.