Történet

Az Önszabályozó Reklám Testületet (ÖRT) 1996-ban, európai mintára hozta létre a hazai reklámipar. Célja akkor is, ma is ugyanaz: a társadalmi felelősségvállaláson alapuló, hiteles kommunikációs gyakorlat előmozdítása és az etikus reklámozás védelme Magyarországon.

Az ÖRT ma a hazai reklámszakma etikai és önszabályozási központja, amely aktívan reagál a digitális korszak kihívásaira. Az elmúlt években a szervezet tevékenysége kiterjedt az online térre, az influenszer-kommunikációra, az adatvezérelt és mesterséges intelligenciával támogatott reklámokra is. Az ÖRT az etikus digitális reklámozás hazai irányelveinek egyik meghatározó formálója, és folyamatosan együttműködik a nemzetközi önszabályozó közösséggel annak érdekében, hogy az új technológiák alkalmazása a fogyasztói bizalom erősítését szolgálja.

2019-ben új fejezet kezdődött a szervezet életében. Dr. Molnár Kálmánt, az Unilever jogi és vállalati kapcsolati igazgatóját választották az ÖRT elnökévé, miután Megyer Örs két évtizedes elnökség után tiszteletbeli elnökként folytatta munkáját. Ugyanebben az évben Gerendi Zsolt lett a Testület főtitkára, Fazekas Ildikó pedig igazgatóként a stratégiai fejlesztésekre és a nemzetközi kapcsolatok erősítésére fókuszál. Az új vezetés megerősítette az ÖRT elkötelezettségét a szakmai megújulás, a digitális önszabályozás és a nyílt iparági párbeszéd mellett.

Az ÖRT tevékenysége a nemzetközi reklámetikai közösségben is elismert. Fazekas Ildikó, az ÖRT igazgatója a Nemzetközi Reklám Önszabályozó Tanács (ICAS) igazgatósági tagjaként képviseli a magyar önszabályozást. Korábban 2005-ben és 2007-ben az Európai Önszabályozó Szervezetek Szövetségének (EASA) alelnöke, majd 2009–2013 között elnöke volt – elsőként Közép-Kelet-Európából. 2024 óta Gerendi Zsolt, az ÖRT főtitkára tölti be az EASA alelnöki tisztségét, tovább erősítve az ÖRT nemzetközi jelenlétét. Az ÖRT az EASA teljes jogú tagjaként 2000 óta közvetíti az európai önszabályozás legjobb gyakorlatát a hazai szakmai szereplők felé, és aktívan részt vesz a közös etikai irányelvek kialakításában.

A Testület több mint két évtizedes működése során a reklámipar szereplői – hirdetők, ügynökségek és médiumok – megismerték és elfogadták az ÖRT szerepét a felelős reklámgyakorlat alakításában. Az önszabályozás és a törvényi szabályozás közötti együttműködés biztosításával az ÖRT hidat képez a szakma, a hatóságok és a fogyasztók között. A reklámipar közös érdeke, hogy a reklámozás hiteles, átlátható és etikus maradjon – ebben az ÖRT koordináló szerepe ma is meghatározó.