A reklámvilág nap mint nap új kérdéseket vet fel: meddig tart a kreativitás szabadsága, és hol kezdődik a felelősség? A Reklám: Tisztán podcast az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) podcast sorozata, amely ezekre a kérdésekre keres választ közérthető, mégis szakmailag hiteles formában. Minden epizódban egy aktuális és fontos témát dolgozunk fel – a reklámipart érintő szabályozásoktól a zöld marketingig, az influenszerek felelősségétől a gyermekreklámok etikájáig. Vendégeink elismert szakemberek, akik a gyakorlatból hoznak példákat: hirdetők, ügynökségek, jogászok, vállalati döntéshozók. A sorozat célja, hogy a reklámkészítésben érintett szakemberek és a tudatos fogyasztók számára is iránytűt adjon – miként lehet hatékonyan, mégis tisztességesen kommunikálni.
Hallgasd velünk a reklámról szóló szakmai beszélgetéseket – tisztán, érthetően.
-
12. Etikus gépjármű reklámozás - Mire figyeljenek az autómárkák?
Vendégek: Sztarcsevity Andrea (a Volvo Auto Hungária marketing igazgatója), Gerendi Zsolt (az Önszabályozó Reklámtestület főtitkára)
Az autóreklámok terén meglepően szigorú szabályokat kell betartani. Ez az epizód feltárja, milyen társadalmi felelősség és kihívások járnak az autómárkák marketingjével a biztonság és a környezettudatosság tükrében. Szakértő vendégeink megosztják tapasztalataikat arról, hogyan lehet a gépjárműreklámokat etikusan és hitelesen készíteni, hogy elkerüljük a fogyasztók megtévesztését.
-
11. Találd ki jól az ajánlatot, ismerd a fogyasztót! - Minden, amit tudni akartál a promóciók szabályairól
Vendégek: Fazekas Ildikó (az Önszabályozó Reklámtestület igazgatója) és Vas Zoltán (az A4C Marketing Kft. értékesítési és marketing igazgatója)
Egy nyereményjáték vagy promóció kétélű fegyver: rengeteg előnyt hozhat, de rossz tervezéssel komoly károkat is okozhat a márkának. Ebben az epizódban szakértőink áttekintik a promóciók lebonyolításának szabályait és tipikus buktatóit, hogy segítsenek eligazodni a jogi és etikai elvárások között. Szó esik arról is, hogyan védhetjük meg a fogyasztókat és a cég hírnevét a visszaélésektől, és milyen segítséget kaphatunk az ÖRT-től, ha elakadnánk.
-
10. Sötét mintázatok - a reklámszakma árnyékos oldala
Vendégek: Dr. Szilágyi Pál (versenyjogász, a Pázmány Versenyjogi Kutatóközpont igazgatója) és Gerendi Zsolt (az ÖRT főtitkára)
A sötét mintázatok – apróbetűs trükkök, rejtett költségek és egyéb manipulatív reklámfogások – jelentik a marketing árnyékos oldalát. Ez a rész feltárja, hogyan használják ezeket a tisztességtelen módszereket a fogyasztók befolyásolására, és milyen komoly jogi következményekkel járhatnak. Szakértő vendégeinkkel megvizsgáljuk, hol húzódik a határ az etikus reklám és a megtévesztő gyakorlatok között, és hogyan védekezhetünk ellenük.
-
9. Megújult a reklámetikai kódex - a legfontosabb frissítések
Vendégek: Dr. Bacher Gusztáv (az MRSZ Etikai Bizottságának elnöke) és Gerendi Zsolt (az ÖRT főtitkára)
A reklámozói szakma 2023-ban megújította etikai kódexét, hogy lépést tartson a változó piaci trendekkel. Ebben az epizódban bemutatjuk az új reklámetikai kódex legfontosabb változásait és azt, hogyan igazodik a nemzetközi önszabályozási sztenderdekhez. Vendégeinkkel körbejárjuk, milyen gyakorlati hatása van az új kódexnek a mindennapi marketingmunkára, és hogyan segíti az ÖRT az etikus reklámozást.
-
8. Fenntarthatósági stratégia - valós vállalások a zöld reklámok mögött
Vendégek: Szak Zsuzsanna (a Henkel Consumer Brands ágazatának igazgatója) és Gerendi Zsolt (az Önszabályozó Reklámtestület főtitkára)
A fenntarthatósági szempontok egyre fontosabbak a marketingben, de a zöld reklámok mögött hiteles tetteknek kell állniuk. Ebből az epizódból kiderül, hogyan lehet elkerülni a zöldmosást, és milyen konkrét vállalásokkal tud egy cég hosszú távon is hiteles maradni a fenntarthatósági kommunikációban. A Henkel vállalat példáján keresztül vendégeink bemutatják, miként lehet a környezettudatos törekvéseket valódi eredményekre és bizalomra váltani a reklámokban.
-
7. A hitelesség az influencerek esetében fontosabb, mint valaha
Vendégek: Farkas Dániel (a Star Network tulajdonosa) és Gerendi Zsolt (az Önszabályozó Reklámtestület főtitkára)
Az influencer marketing világában ma az átláthatóság és hitelesség fontosabb, mint valaha. Ebben a részben azzal foglalkozunk, hogyan tehetik az influencerek, ügynökségek és márkák a szponzorált tartalmaikat tisztességesebbé és szabálykövetőbbé a közönség bizalmának megőrzése érdekében. Szakértő vendégeink segítségével áttekintjük az aktuális trendeket és szabályokat, valamint tippeket adunk arra, hogyan működhetnek együtt a szereplők etikus módon ebben a dinamikusan változó piaci környezetben.
-
6. Hogyan kezeljük hatékonyan a fogyasztói és versenytársi panaszokat
Vendégek: Finszter Erika (ügyvéd) és Megyer Örs (a Panaszbizottság elnöke, ÖRT)
Egy rossz reklám miatt érkező panasz próbára teheti a cég hitelességét – éppen ezért nem mindegy, hogyan reagálunk rá. Ez az epizód a fogyasztói és versenytársi panaszok hatékony és etikus kezelésének kérdéseivel foglalkozik. Szakértő vendégeink elmagyarázzák a fogyasztói és versenytársi panaszok közti különbségeket, és megosztják, hogyan érdemes felkészülni a kritikák kezelésére. A beszélgetésből az is kiderül, milyen lépésekkel előzhetik meg a vállalatok a panaszokat már a reklámkampány megtervezésekor, és milyen támogatást nyújt az ÖRT a panaszkezelés folyamatában.
-
5. Hogyan lehet etikus módon reklámozni gyerekeknek?
Vendégek: Dr. Kuti Tamás (a Nestlé Hungária Kft. jogi igazgatója) és Dr. Fazekas Ildikó (az Önszabályozó Reklámtestület igazgatója)
A gyerekeknek szóló reklámok különösen érzékeny terület. Ebben az epizódban megtudhatjuk, milyen elvek mentén lehet etikus módon megszólítani a fiatal közönséget, különös tekintettel az élelmiszeriparra. A Nestlé példáján keresztül a szakértők kitérnek a gyermekvédelmi szempontokra, a szabályozásokra és arra, hogyan egyeztethető össze a piaci logika az etikával a gyerekeknek szánt reklámokban.
-
4. Az alkoholipar és az etikus kommunikáció - szabályok és kihívások
Vendégek: Szabó Ibolya (a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatokért felelős vezetője) és Gerendi Zsolt (az ÖRT főtitkára)
Az alkoholtartalmú italok reklámozása az egyik legszigorúbban szabályozott marketingterület. Ebben az epizódban annak járunk utána, hogyan lehet felelősen és etikusan kommunikálni egy sörmárka esetében, ahogy azt a Dreher Sörgyárak gyakorlata is mutatja. Vendégeink megosztják, milyen belső etikai kódexekkel, együttműködésekkel és szemlélettel biztosítják, hogy az alkoholreklámjaik megfeleljenek a jogszabályoknak és a társadalmi elvárásoknak.
-
3. Marketing kommunikáció sajátosságai az egyik legérzékenyebb piacon | étrend-kiegészítők és a Béres sztori
Vendégek: Dr. Kónya Csaba (a Béres Gyógyszergyár orvosigazgatója), Dezse Boglárka (a Béres kereskedelmi és marketing igazgatója) és Dr. Fazekas Ildikó (az ÖRT igazgatója)
Az étrend-kiegészítők piaca különösen érzékeny, hiszen egészségre vonatkozó állításokkal sérülékeny fogyasztókat céloz. A harmadik epizódban a Béres cég példáján keresztül bemutatjuk, hogyan lehet hatékonyan, mégis tisztességesen kommunikálni ezen a területen, és miért kiemelten fontos a hitelesség. Szakértő vendégeink megvitatják a belső megfelelési programok szerepét, az ÖRT-vel való együttműködés jelentőségét, és azt, hogy az önszabályozás miként járul hozzá a hosszú távú bizalomépítéshez.
-
2. Egészséges táplálkozást etikusan hirdetni - a Danone story
Vendégek: Várkonyi Beáta (a Danone vállalati kapcsolatok igazgatója) és Gerendi Zsolt (az ÖRT főtitkára)
A Danone története kiváló példa arra, hogyan válhat egy marketingstratégia egyszerre üzleti sikerré és a közjó szolgálójává. Ebben az epizódban megismerjük, miként építi be a Danone az egészséges életmód népszerűsítését és az etikus kommunikációt a mindennapi működésébe. A vendégek elmondják, miként épül be a fenntarthatóság és az etikus kommunikáció egy globális cég mindennapjaiba, és ebben milyen szerepet játszik az ÖRT.
-
1. Emberi méltóság a gyakorlatban - az önszabályozás, mint kulcs elem
Vendég: Dr. Molnár Kálmán (az Unilever Jogi és Vállalati Kapcsolatok igazgatója, az ÖRT elnöke)
A podcast nyitóepizódja azt járja körül, hogyan érvényesíthető az emberi méltóság tisztelete a reklámokban. Az Unilever példáján keresztül bemutatjuk, miért fontos a sztereotípiák kerülése és a fogyasztói igények figyelembe vétele a modern marketingben. A beszélgetés rávilágít az önszabályozás jelentőségére, és arra, hogyan támogatja az ÖRT a reklámszakmát abban, hogy a kampányok egyszerre feleljenek meg a jogszabályoknak és az etikai elvárásoknak.
